بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی تبدیل به صنعتی نو شده است که با توجه به فراگیری شبکه های اینترنت موبایل و گوشی های هوشمند، این نوع بازاریابی درحال تبدیل شدن به یکی از کانال های اصلی است. با رویکرد های مختلف می توان به بررسی شبکه های اجتماعی پرداخت. رویکردهای  رسانه، سبک زندگی و لایف استایل، تبلیغات، برقراری ارتباط و …

شبکه های اجتماعی به ابزاری جهت ترویج کالا و خدمات و تبلیغات کسب و کار های مختلف بدل شده اند و کمتر کارفرمایی را پیدا می کنید که نیم نگاهی به تبلیغات در این شبکه ها نداشته باشد. این مطلب مقدمه ای است بر رویکرد های مختلف به شبکه های اجتماعی که می تواند شروعی بر سلسله مطالبی تحلیلی باشد تا بتوانیم در انتخاب شبکه های اجتماعی جهت پیشبرد کسب و کار های مختلف عملکرد بهینه ای داشته باشیم.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی محصول در شبکه های اجتماعی

سفیر برند محصول در شبکه های اجتماعی می تواند یک لایف استایل اینفلوئنسر در اینستگرام و گاهی توئیتر باشد. در طرف مقابل، اغلب مشتریان ناراضی از محصولات که تعداد فالوئرز یا دنبال کنندگانِ بالایی ندارند، نارضایتی خود را ابراز می کنند، آنها دو هدف دارند، بیان نارضایتی و شاید انتقام و دیده شدن! بله میل به دیده شدن را دست کم نگیرید و مراقب مشتریان ناراضی خود باشید که موج وایرال علیه برند محصولتان (بیشتر در کسب و کارهای B2C)ایجاد نشود.

بازاریابی گردشگر در شبکه های اجتماعی

در  بازاریابی اماکن تفریحی و توریستی-گردشگری شبکه ی اجتماعی اینستگرام نقش فراوانی دارد و لازم نیست که تعداد دنبال کنندگان بالایی داشته باشید، از موقعیت لذت بخش تصویر برداری کنید و به اشتراک گذارید. از طرفی فخر فروشی است که به فلان محل رفته ایم، از طرفی اطلاع رسانی ست و همچنین حفظ شأن است چون مستقیم محصولی یا برندی را تبلیغ نکرده اید و وارد فخر فروشی چند دهه گذشته نشده اید، در نتیجه همگی از آن استقبال می کنیم و تبدیل به ماشین رایگان تبلیغ یا سفیر برند برای رستورانها، پارک ها، اماکن گردشگری، هتل ها، پردیس های سینمایی و … می شویم.

برای من جالب است که متولیان این امر چرا از ایجاد چنین موج هایی برای رونق هرچه بیشتر گردشگری داخلی در  شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند؟

گردشگری در شبکه های اجتماعی

بازاریابی غذا در شبکه های اجتماعی

شما حاضر نیستید وقتی غذایی می خورید آنرا با دوستان و نزدیکانتان سهیم نشوید و آنها فقط تماشا کنند یا به آنها تعارف نکنید ولی اینستگرام همان فیلتری ست که باعث شود حتا رسید مبلغ پرداختی را در آن به اشتراک گذاریم.

البته غذا در شبکه های اجتماعی توسط فود بلاگر ها و اینفلوئنسر ها ترویج می شود که من به جز یک یا چند مورد انگشت شمار در اینستگرام و  توئیتر شخص قابل توجهی پیدا نکردم. در بازاریابی غذا در  شبکه های اجتماعی با پدیده ای مواجه ایم که شاید تعریف اصلی میکرو اینفلوئنسر باشد. افرادی با هزار تا دو هزار فالوئر که از راه تبلیغات در شبکه های اجتماعی درآمد زایی نمی کنند، اینگیجمنت در حدود ده درصد دارند و دنبال کنندگان آنها به حرفشان گوش می دهند، در منحنی بازاریابی “ست گادین” که در کتاب گاو بنفش نمایش داده است اینها همان عطسه کنندگان هستند که در برخی از کمپین ها توسط اینفلوئنسرهای بی سواد به شکل آزار دهنده ای شرکت داده می شوند تا دو یا چند تا از دوستانشان را زیر یک پست منشن کنند! برنامه ای بهتر برای بهره بردن از این قشر در  شبکه های اجتماعی وجود ندارد؟ هوشمندانه ترین برنامه بازاریابی مختص این قشر را در من در برنامه های Affiliate Marketing  دیجیکالا دیده ام که در آینده ای نزدیک بدان می پردازم.

گاو بنفش

بازاریابی محصولات صنعت ساختمان در شبکه های اجتماعی

در اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در صنعت ساختمان مشاهده می کنیم که بیشترین فعالیت را طراحان دکوراسیون داخلی و آرشیتکتها در شبکه ی اجتماعی اینستگرام دارند و با به اشتراک گذاری عکس و فیلم پروژه ها به ترویج فعالیت هایشان  می پردازند. آمار دقیقی از موفقیتِ آنها در این شبکه ها نیست. رتبه ی بعدی متعلق به پیمانکاران جز است. این پیمانکاران بیشتر در مراحل بعد از سفت کاری ساختمان فعالیت دارند و تعداد بازدید و دنبال کنندگان آنها بالا نیست ولی تعداد آنها بی شمار است. در برخی موارد تولید کنندگان و وارد کنندگان اقلام مختلف از جمله پنجره های دو جداره، رادیاتور و پکیج، چیلر، فن کویل، داکت اسپلیت، برج خنک کننده اقدام به ارائه کالای خود و نمایش پروژه های انجام شده می پردازند.

شبکه اجتماعی صنعت ساختمان

کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی

صفحات محصول محور به راحتی می توانند کمپین های تبلیغاتی برگزار کنند و رویکرد اغلب آنها معامله با اینفلوئنسر های ( بیشتر در اینستگرام) جهت برگزاری مسابقه و استفاده از روش تگ و منشن کاربران است. همگی از روش های یکسان استفاده می کنند و در اغلب موارد بودجه های بالایی جهت این امر در محصولات مختلف از FMCG گرفته تا لباس و … در نظر گرفته می شود. صفحات خدمات محور با کسب و کار B2C نیز با همین استراتژی در شبکه های اجتماعی فعالند. دیگر کسب و کارها که اگر خدماتی باشند ( پیمانکاران جزء) از استراتژی استخدام ربات یا روش های فالو – آنفالو جهت بازدید و به دست آوردن دنبال کننده استفاده می کنند که علی رغم انتظار، کسب و کارهای خانگی را دیده ام که  فقط با اتکا به اینستگرام توانسته اند درآمد زایی کنند یا به یاد دارم زمانی در جاده ی شهریار با یک دلال باطری های مستهلک هم صحبت بودم که می گفت از زمانی که تلگرام فیلتر شده است چهار میلیون تومان از درآمدش کم شده است و در طول صحبت در حال اعلام قیمت خرید در کانال و چانه زنی در تلگرام با خریداران و فروشندگان بود. فوروارد کردن پست های تلگرامی در کانالهای پر بازدید از دیگر روش های برگزاری کمپین در شبکه های پیام رسان است. طبق تجربه ی شخصی، برنامه ریزی به روی کانالهای تلگرامی هر استان با بودجه ی کمتر و نفوذ و نتیجه ی بالاتر به همراه بوده است. متاسفانه پیام رسان تلگرام با کاربردهای رسانه، تالار گفتگو و شبکه های اجتماعی در ایران استفاده می شود که در مطالب آتی به آن می پردازم. در حالت کلی بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید گسترده باشد و صاحب کسب و کار به سراغ تک تک کاربران در شبکه ی اجتماعی می رود و در صورتی که در آن لحظه آن کاربر نیاز یکسانی داشته باشد و  CTA درستی در نظر گرفته شود می توان امیدوار به ورود کاربر به تونل خرید بود .

تونل تبدیل فروش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *