فریدون روحی - دیجیتال مارکتینگ تاسیسات

درباره من

بررسی گذشته

قبل از پرداختن به دیجیتال مارکتینگ در تهویه مطبوع ، از کمی پیش تر شروع می کنم که به تازگی در رشته‏ ی دانشگاهی مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات قبول شده بودم. اوایل دهه ۸۰ بود و در فصل امتحانات دانشگاه، من و برخی از دوستانم ناراحت بودیم که چرا نمی توانیم کتاب هایی که دوست داریم را بخوانیم و مجبوریم طراحی اجزا و دینامیک و هزار درس مهندسی دیگر را به ادبیات و فلسفه ترجیح دهیم. وجود این اجبار و علاقه درونی ام به تاثیرگذاری باعث گردید تا در نهایت کتابی را با عنوان ” طراحی و فرآیند های ساخت و تولید ” در انتشارات دانشگاه آزاد سمنان به چاپ رساندم و در اواسط دهه هشتاد از دانشگاه فارغ التحصیل شدم. سالیان متمادی طول کشید تا من به دیجیتال مارکتینگ در تهویه مطبوع علاقه مند شوم.

زندگی حرفه ای هر کس نقطه آغازی دارد و نقطه شروع زندگی کاری من فروشندگی تاسیسات در بازار طالقانی تهران بود. در آن برهه پمپ و الکتروموتور می فروختیم و البته برخی مواقع به لاله زار نیز سرک می کشیدم و کارهای مغازه پدری را رصد می کردم. پس از پایان خدمت سربازی، کسب و کاری در خیابان شریعتی راه انداختم و بنا بر جوانی و کم تجربگی، نداشتن طرح تجاری مشخص و بد شانسی، خوشبختانه ورشکست شدم. در پایان این دوره از پس هزینه های اجاره و مغازه بر نیامدم و مغازه را تحویل دادم. بسیار خوشحال هستم که در آن سن شکست را تجربه کردم و مسیر زندگی ام تغییر کرد.

پس از این تجربه گران و از روی ناچاری به پیمانکاری و نظارت تاسیسات روی آوردم تا دهه هشتاد به اتمام برسد. با شروع سال ۱۳۹۰ وارد بخش فروش صنعتی برند ال جی شدم. محصولاتی را می فروختیم که حداقل قیمتشان ۱۰۰ هزار دلار امریکا بود. فکر معامله، مذاکره و لابی گری در همه ابعاد زندگیم رسوخ پیدا کرده بود و عملا زندگی ام شده بود داد و ستد. چیزهای زیادی یاد گرفتم و البته اشتباهات زیادی هم مرتکب شدم. نکته جالب این دوره از زندگی حرفه ایم این بود که همیشه از دوره‌‏ی اول زندگیم ناراضی بودم که چرا روی ادبیات و فلسفه وقت گذاشتم!

شرکت به شرکت شغل عوض می کردم و کسب و کار راه می انداختم و کار به جایی رسید که در آخر بزرگترین رفرنس یک شرکت ایتالیایی در ایران را فروختم. رفتم ایتالیا، دوره چیلر و نمایشگاه تاسیسات شرکت کردم.

با کسب تجربه بیشتر در بخش فروش فهمیدم که باید بیشتر یاد بگیرم و در دوره های MBA با گرایش مارکتینگ موسسه‏ ی ماهان شرکت کردم. با هدف اخذ نمایندگی از شرکت های فعال در صنعت تاسیسات و تهویه مطبوع به آلمان، اسپانیا و سوئد سفر کردم. شرکت خودم را تاسیس کرده و در سفرهای دیگری که به  کشور فنلاند داشتم دوره ی Heat Recovery Ventilation را گذراندم و با اخذ نمایندگی شرکت انرونت فنلاند به ایران بازگشتم. نیمی از  دهه نود هم اینگونه سپری شد تا اینکه در یکی از  پروژه ها از من در خواست شد  که مدیریت فروش آنلاین دستگاه های تصفیه هوا را بر عهده بگیرم.

تا قبل از آن پیشنهاد ذهنیتم از فروش آنلاین و دیجیتال مارکتینگ منحصر به فعالیت در تلگرام و اینستگرام بود. به ناچار شروع به یادگیری کردم و از مراجع زبان انگلیسی بهره بردم که به اعتقادم یکی از بهترین وب سایت ها برای شروع دیجیتال مارکتینگ آکادمی  هاب اسپات است. دوره‏ های آنلاین گوگل را هم گذراندم و پس از دیدن ویدئو صحبت های کوین اسپیسی در مورد بازاریابی محتوایی، به این شاخه علاقمند شدم و باید صادقانه اعتراف کنم که در ابتدا زیاد وارد نبودم و در طی مسیر  به من اعتماد بسیاری شد!

روند استخدام شروع شد، می دانستم که باید تیم قوی و یکدستی گرد هم آورم و به طور شانسی با دوست بسیار حرفه‏‌ای و با سوادی آشنا شدم. علی بای در سمت مشاور مجموعه‏ ی ما شروع به کار کرد و پروژه شروع شد. در نهایت با انجام عملیات فروش در بستر وب سایت اختصاصی تصفیه هوا  و نیز دیجی کالا  موفق شدیم محصول خود را به پرفروش ترین آیتم در رسته‌ی تصفیه هوا تبدیل کنیم که باعث گردید در زمان کوتاهی کل موجودی انبار به اتمام برسد.

تجربیات گوناگونی بدست آوردم که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • به هر میزان به زبان های دیگر و از همه مهمتر زبان انگلیسی تسلط داشته باشید می توانید تخصص ها و مهارت های بروزی را کسب کنید. از یوتیوب غافل نشوید، دانشگاهی‌ست برای خودش و می توانید تمام مفاهیم مورد نیازتان را در یوتیوب بیابید.
  • مطالعات و کتابهایی که دهه ۸۰ خوانده بودم پشتوانه‏‌ی بسیار مناسبی‌ست و بسیار راهگشاست. درست است که شاید مهارت ویرایش و نگارش بالایی نداشته باشم ولی درک مطلب درستی از محتوای مناسب به دست آورده ام.
  • نسل ما، که در زمینه ی کسب و کار صنعتی، بازاریابی و لابی های فشرده موفق عمل کرده بود در حال باخت قافیه به نسل با سواد و با انرژی بعدی بود. همیشه به ما شوکهای سریع وارد می شود و مدتهای زیادی درگیر حواشی و ناکامی ها و مشکلات با خانواده و روابط شخصی و … هستیم. در طرف مقابل، دهه‏ ی بعد از ما خیلی سریع تر با پیرامون و جامعه انطباق پیدا می کنند و زودتر جذب بازار کار می شوند. بیشتر اکو سیستم کسب و کار آنلاین و مدیران محتوا رو همین نسل بعد از ما مدیریت می کنند.
  • بعد از فروش و بازاریابی و شرکت در مناقصه های مختلف که در کل ارزشش به بیش از چند ده میلیارد تومان بود احساس عقب افتادگی و بیچارگی به من دست داد! چون کلا صنعتی کارها از دنیای دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین و فضای استارت آپی دور هستند. تصمیم گرفتم در زمینه تجهیزات و سیستم های هوشمند سازی ساختمان وب سایتی با پشتوانه‌‏ی شرکتی راه اندازی کنم که آکادمی آنلاین آن به تولید محتوا و جذب مشتری بپردازد. نتایج وب سایت حیرت انگیز بود و سرمایه گذاران رضایت بالایی داشتند. به شما هم توصیه می کنم که ترسی از تولید محتوا در فضای آنلاین نداشته باشید.

و در آخرین تلاش، تصمیم گرفتیم که ایده‏‌ی استارت آپی را توسعه و به کشورهای اروپایی جهت سرمایه گذاری و اقدامات بیشتر ارائه دهیم. سر بسته بگویم که اولین کشور اروپایی تاییدمان کرد و منتظر قدم های بعدی هستیم. در حال حاضر مدیریت کسب و کارهای مختلفی را در زمینه‌‏ی دیجیتال مارکتینگ در تهویه مطبوع بر عهده دارم که در آینده بیشتر توضیح خواهم داد. شریک و رفیق بیست ساله ای دارم که تمام تلاش ها و فرصت های تجاری نو را مدیونش بوده ام. ابراهیم جمشیدی گوهری توانایی مدیریتی منحصر به فردی دارد که در ایران نایاب است. کسی که می تواند جهانی فکر کند، با ادبیات و فرهنگ اروپایی تعامل نزدیک داشته باشد و محلی عمل کند، نمونه‌‏ی بارز یک تاجر باهوش است. بسیار از ایشان یاد گرفته ام و امیدوارم بتوانم فرصت ارتباط را حفظ کنم.

دیجیتال مارکتینگ در تهویه مطبوع

اوایل بهار ۱۳۹۸ بود که به توصیه دوست و همراه این سالهای سخت – عرفان کریمی – تصمیم گرفتم که وب سایتی را با نام خودم داشته باشم و در این راه از محمد چراغی و حامد حجازیان کمکهای زیادی گرفتم و چیزهای فراوانی آموختم. هدف من از نوشتن در خصوص دیجیتال مارکتینگ در صنعت ساختمان و تهویه مطبوع به اشتراک گذاری تجربیات و افزایش سطح آگاهی جامعه‏‌ی مهندسی و آشنایی هرچه بیشتر آنها با اهمیت تولید محتوای منحصر به فرد در بستر آنلاین است. همگی از اهمیت جستجوی گوگل آگاهیم ولی در این وب سایت تجربیات این سالها را با شما تقسیم می کنم و امیدوارم بتوانم در روند تصمیم گیری های شما تاثیرگذار باشم. فروش و بازاریابی در دنیای رقابتی امروز نیازمند استفاده از بروزترین ابزارهاست و کارآمد ترین روش دیجیتال مارکتینگ صنعت ساختمان و  تهویه مطبوع است. در این وب سایت از مسائل روز تا مسائل تخصصی در دسته بندی های مختلف نوشته ام و میل بی پایان خود را برای همرسانی محتوای منحصر به نمایش گذاشته ام.

در مواقعی محتوایی را انتشار داده و با استفاده از روش های سئو سعی در بهینه سازی موتور های جستجو با تجربه شخصی داشته ام تا نتایج را بررسی کنم و بیاموزم. قالب این وب سایت را از وب سایت آقای نیما شفیع زاده که به رایگان در اختیار همگان قرار داده است گرفته ام. وب سایت ایشان را بخوانید، محتوای با کیفیتی دارند و می توانند به شما برای شروع و ادامه کمک زیادی بدهند.

و در پایان، پس از کسب تجربه های گوناگون دیجیتال مارکتینگ در تهویه مطبوع، به همکارانم توصیه می کنم که هر از گاهی از دنیای مهندسی خارج شوند و از یادگیری شاخه های مختلف غافل نشوند. پادکست ها و کتاب های جدید را مطالعه کنید و از تجربه‌‏ی اتفاقات و ایده های نو هراسی نداشته باشید. تا وقتی که جدید ترین چیزها را تجربه نکنیم و تا وقتی که خطا نکرده و شکست نخوریم، موفق نخواهیم شد. دینی از جانب کسانی که پادکست آنها را گوش می دهم بر گردن من است که دو مورد پادکست بی پلاس  و استرینگ کست را معرفی می کنم، شک نکنید که گوش دادن به آنها بخصوص در ترافیک روزانه باعث می شود که اوقات بهتری داشته باشید و به معلوماتتان اضافه شود.