خیلی از کارفرمایان می خواهند که رتبه ی الکسا وب سایتشان را بهبود ببخشند. طی سالیان اخیر رتبه ی الکسا به سنگ محکی جهت نمایش نتایج عملکرد آنلاین به سرمایه گذاران، ملاک سنجش وب سایت شما، ظرفیت بالقوه تبلیغات تبدیل شده است. شرکا و سرمایه گذاران با دیدن رتبه ی الکسا وب سایت شما می توانند فعالیتتان را ارزیابی کنند. به جرات می توانیم بگوییم که بهبود رتبه ی الکسا مساویست با افزایش درآمدِ کسب و کار شما.
در چندین و چند جلسه ی کاری – در موقعیت کارفرما – وقتی که به رتبه ی الکسا اشاره کردم پاسخ شنیدم که :« الکسا که یه سری کلک داره، می زنیم میاد پایین! » و هر دفعه هم پرسیدم چه کلکهایی؟ چه روشهایی؟ به جواب قانع کننده ای نرسیدم. واقعیت امر این است که طی ۱۸ ماهِ گذشته تقریبا ۳۰۰ رکورد تغییرات رتبه ی الکسا ( رتبه ی داخلی و جهانی) را برای چند وب سایت ثبت کرده ام و به نتیجه ی زیر رسیده ام:
اولین قدم تغییر و بهبود رتبه ی الکسا در ذهن شما رخ می دهد. با خودتان تکرار کنید! هیچ کلکی وجود ندارد. فقط تلاش کنید، برنامه ریزی کنید، محتوای منحصر به فرد تولید کنید، کپی نکنید، بک لینک قوی بگیرید، ضرباهنگ تولید و انتشار محتوا را حفظ کنید و با متخصص های این حوزه همکاری کنید.
الکسا چیست؟
الکسا معیاری است که خلاصه ای از عملکرد وب سایت ها ( شما یا رقبایتان ) را در مقایسه با دیگر وب سایت ها در فضای اینترنت ارائه می دهد.
در حالت کلی اقتدار یا Authority وب سایت شما را با اصطلاح رتبه ی الکسا بیان می کنند. رتبه ی الکسا تخمینی است که محبوبیت وب سایت شما را در مقایسه با دیگر وب سایت ها نمایش می دهد. در نظر داشته باشید که رتبه ی الکسا به تعداد بازدید کنندگان شما و همچنین عملکرد دیگران بستگی دارد.
الکسا چگونه دیتا را جمع آوری می کند؟
الکسا اطلاعات ترافیک پنل دیتا میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان جمع آوری می کند و بر پایه این دیتا به تخمین تعداد بازدید کنندگان وب سایت شما می پردازد. شناسایی اسپم ها و تقلب روند پیچیده ای دارد که توسط دانشمندان دیتا در حال انجام است.
هر روز، الکسا میانگین تعداد کاربر و بازدید صفحات هر وب سایت را در سه ماه اخیر تخمین می زند و وب سایتی که در این سه ماه بالاترین ترکیب هر دو را داشته باشد به رتبه ی یک می رسد.
هرچه تعداد بازدید کننده بالاتر رود، رتبه ی الکسا پایین تر می آید. رتبه ی اول الکسا متعلق به گوگل است. نمودار پایین را ببینید، از آنجا که نمودار سهمی شکل است می توان گفت که تغییر کوچکی در تعداد بازدید کننده می تواند به تغییر عظیمی در کاهش یا افزایش رتبه ی الکسا داشته باشد.
در مواقعی امکان گرفتن گواهی نامه از وب سایت الکسا است که مهم می تواند باعث افزایش دقت در تخمین جایگاه الکسا وب سایت شما باشد ولی الزامی نیست که رتبه ی الکسا شما بهبود یابد.
راههای بهبود رتبه ی الکسا به شرح زیر است:
- تولید محتوای منحصر به فرد، غیر تکراری و درگیر کننده ی مخاطب
- حفظ ضرباهنگ وب سایت در تولید محتوا
- داشتن بک لینک با ارزش از وب سایت های مشابه
- ساختن لینک های داخلی که مخاطب را از مطلبی به مطلب مشابه دیگر راهنمایی کند
- پیدا کردن کلمات کلیدی افزایش دهنده ی ترافیک وب سایت شما
- برنامه ریزی جهت بهبود استراتژی بازریابی وب سایت خودتان
- درک استراتژی های بازاریابی رقبا
- سئو یا همان Search Engine Optimization
منبع ای که از آن استفاده ی زیاد کردم: وبلاگ الکسا