ریسپانسیو چیست ؟ وب سایت ریسپانسیو در بازاریابی دیجیتال صنعتی اهمیت دارد؟

ریسپانسیو چیست

ریسپانسیو (Responsive) در لغت به معنی پاسخگو است. طراحی ریسپانسیو وب سایت روشی است که در آن طراح صفحاتی را خلق می کند که به تغییر سایز وابسته به وسیله ی مورد استفاده ی کاربر پاسخ می دهد. ابعاد و سایز صفحات وب سایت ریسپانسیو می تواند بنا به نمایشگر رایانه، لپ تاپ، تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها تغییر کند و شما دیگر شاهد بهم ریختگی صفحات وب سایت به روی موبایل یا تبلت نخواهید بود و عملکرد آن مستقل از وسیله ی مورد استفاده خواهد بود.

با توجه به قوانین جدید در نحوه سئو گوگل ، رعایت اصول ریسپانسیو در طراحی وب سایت اهمیت ویژه ای دارد و برای درک بهتر این موضوع تصمیم گرفتم آمار های بازدید دو وب سایت با ماهیت B2C و B2B را برایتان مقایسه کنم.

وب سایت B2C با امپرشن در حدود دو میلیون و تعداد ۷۸۰ هزار کاربر و وب سایت B2B با امپرشن در حدود ۴۶۱ هزار و تعداد ۱۵ هزار کاربر در یکسال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.

اهمیت  ریسپانسیو بودن سایت

دیجیتال مارکتینگ B2C  یا همان Business to Customer برای وب سایتی است که اکثر کاربرانش مصرف کننده ی نهایی هستند که می توان با توجه به آمار زیر فهمید که حدود ۹۱ درصد از موبایل برای بازدید از وب سایت استفاده می کنند. اگر کسب و کار آنلاینی دارید که هدف شما مصرف کننده ی نهایی است خاصیت ریسپانسیو  وب سایت شما واجب و لازم است.

جالب است بدانید که در حدود ۱۱ درصد از کاربران این وب سایت از موبایل های ساخت شرکت اپل و در حدود ۲۰ درصد از کاربران از موبایل های ساخت شرکت سامسونگ استفاده کرده اند. اگر کالایی می فروشید که در پریمیوم مارکت قرار دارد، بدانیم که هر چه کاربران دارای آیفون و سامسونگ بالاتر باشند به هدفمان نزدیک تر شده ایم. در خصوص جنسیت هم می توانم بگویم که در این وب سایت کاربران با نسبت تقریبا مساوی جنسیتی حضور داشتند. این مخاطب در اکثر روز های تعطیل و ساعات ۲۲ الی ۱ بامداد وارد بیشتر وارد وب سایت می شود.

دیجیتال مارکتینگ B2B یا همان Business to Business   برای وب سایتی است که اکثر کاربرانش مصرف کننده های میانه یا شرکتی هستند که می تواند انتها یا میانه ی زنجیره ی تامین باشند.

 آمار شگفت انگیز است چرا که تعداد بازدید کنندگانی که از موبایل استفاده نکرده اند به مراتب بیشتر است!

می توان حدس زد که دلیل اصلی بر می گردد به شخصیت خریدار یا Buyer Persona که در مطالب آتی به آن بیشتر می پردازم. در نظر بگیرید که مخاطب هدف ما در یک کسب و کار آنلاین B2B در ساعات اداری روز های کاری به بازدید از وب سایت می پردازد و به نوعی از پشت میز اداره یا محل کار خود و با رایانه ی شرکت به کسب اطلاعات پیرامون مسائل فنی یا قیمت محصولات می پردازد. در حدود ۶۰ درصد با رایانه و ۳۰ درصد با موبایل وارد وب سایت شده اند.

از آنجا که اگر وب سایت ریسپانسیوی نداشته باشید، در امتیاز دهی گوگل برای کسب رتبه های اول تا دهم، شانستان کمتر خواهد شد توصیه می کنم که سرمایه و انرژی صرف این قسمت وب سایت هم بکنید. توصیه می کنم که حتما برای منو  و تغییرات آن فکر و برنامه داشته باشید و علاوه بر منوی همبرگری رایج به تغییر آیکون ها و سایز عکسها توجه کنید. نگرانی همیشگی من تغییر عکس های اسلایدر اصلی وب سایت است که همیشه باید نسبت به آن حساس باشید. تمام این نکات می تواند به کاهش یا افزایش رنخ پرش ( Bounce Rate ) بیانجامد که این فاکتور می تواند باعث تغییر رتبه گوگل وب سایت شما گردد. ولی در نهایت نیازی نیست که در سطح کسب و کاری که با مصرف کننده ی نهایی سر و کار دارد به ریسپانسیو بپردازید و تمام جنبه های آنرا مد نظر قرار دهید. کمتر کسی در روز تعطیل و با موبایل در مورد کار های هفتگی تحقیق و جستجو می کند. البته باید بگویم که همه چیز به شخصیت خریدار که ترسیم کرده اید و مخاطب اصلی شماست بستگی دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *